Przygotowania do matury z języka polskiego. Lista pomocnicza
Dzień 1. Powtórzenie epok
- Starożytność – najważniejsze informacje o epoce.
- Mitologia. Najważniejsze mity i bogowie.
- Biblia. Najważniejsze fragmenty i motywy.
- Sofokles – „Król Edyp”, „Antygona”
- Horacy – „Exegi monumentum”, „Do Deliusza”
- Średniowiecze – najważniejsze informacje o epoce.
- „Bogurodzica”
- „Lament świętokrzyski”
- „Dzieje Tristana i Izoldy”
- „Legenda o świętym Aleksym”
Dzień 2. Powtórzenie epok
- Renesans – najważniejsze informacje o epoce.
- Jan Kochanowski – Fraszki: „Na nabożną”, „O doktorze Hiszpanie”, „O żywocie ludzkim”, „Do gór i lasów”, „Do Hanny”
- Jan Kochanowski – Pieśni: „Czego chcesz od nas, Panie”, „Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie”, „Pieśń świętojańska o sobótce”
- Jan Kochanowski – „Psałterz Dawidów”
- Jan Kochanowski – Treny
- William Szekspir – „Makbet”
- Barok – najważniejsze informacje o epoce.
- Mikołaj Sęp-Szarzyński – Sonet IV i Sonet V
- Daniel Naborowski – „Marność”, „Na oczy królewny angielskiej”
- Jan Andrzej Morsztyn – „Do trupa”, „Niestatek”
- Wacław Potocki – „Nierządem Polska stoi”
- Jan Chryzostom Pasek – „Pamiętniki”
- Molier – „Świętoszek”
- Miguel Cervantes – „Don Kichot”
Dzień 3. Powtórzenie epok
- Oświecenie – najważniejsze informacje o epoce.
- Ignacy Krasicki – bajki
- Ignacy Krasicki – „Do króla”, „Pijaństwo”, „Świat zepsuty”
- Ignacy Krasicki – „Hymn do miłości ojczyzny”
- Franciszek Karpiński – „Laura i Filon”
- Romantyzm – najważniejsze informacje o epoce.
- Johann Wolfgang Goethe – „Cierpienia młodego Wertera”
- Adam Mickiewicz – „Oda do młodości”, „Romantyczność”
- Adam Mickiewicz – „Stepy Akermańskie”, „Żegluga”, „Czatyrdach”
- Adam Mickiewicz – „Pan Tadeusz”
- Adam Mickiewicz – „Dziady” cz. II, III i IV
- Juliusz Słowacki – „Grób Agamemnona”, „Smutno mi, Boże…”
- Juliusz Słowacki – „Kordian”
- Cyprian Kamil Norwid – „Bema pamięci żałobny – rapsod”, „Coś ty Atenom zrobił, Sokratesie…”, „Fortepian Szopena”
- Zygmunt Krasiński – „Nie-Boska komedia”
- Aleksander Fredro – „Zemsta”
Dzień 4. Powtórzenie epok
- Pozytywizm – najważniejsze informacje o epoce.
- Adam Asnyk – „Do młodych”, „Daremne żale, próżny trud…”
- Fiodor Dostojewski – „Zbrodnia i kara”
- Maria Konopnicka – „Mendel Gdański”
- Eliza Orzeszkowa – „Gloria victis”
- Bolesław Prus – „Lalka”, „Kamizelka”
- Henryk Sienkiewicz – „Krzyżacy” lub „Potop”
- Młoda Polska – najważniejsze informacje o epoce.
- Jan Kasprowicz – „Dies irae”, „Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach”
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer – „Evviva l’arte!”, „Lubię, kiedy kobieta…”, „Hymn do Nirvany”, „Melodia mgieł nocnych”
- Leopold Staff – „Przedśpiew”, „Deszcz jesienny”
- Joseph Conrad – „Jądro ciemności”
- Stanisław Wyspiański – „Wesele”
- Stefan Żeromski – „Ludzie bezdomni”
Dzień 5. Powtórzenie epok
- Dwudziestolecie międzywojenne – najważniejsze informacje o epoce.
- Józef Czechowicz – „Na wsi”, „Żal”
- Bolesław Leśmian – „Dziewczyna”, „W malinowym chruśniaku”
- Julian Tuwim – „Bal w Operze”, „Kwiaty polskie”
- Maria Pawlikowska-Jasnorzewska – „Miłość”, „Ofelia”
- Witold Gombrowicz – „Ferdydurke”
- Zofia Nałkowska – „Granica”
- Bruno Schulz – „Sklepy cynamonowe”
- Michaił Bułhakow – „Mistrz i Małgorzata”
- Stefan Żeromski – „Przedwiośnie”
- Literatura współczesna – najważniejsze informacje o epoce.
- Krzysztof Kamil Baczyński – „Elegia o chłopcu polskim”, „Z głową na karabinie”, „Pokolenie”
- Tadeusz Borowski – „U nas, w Auschwitzu…”, „Pożegnanie z Marią”, „Proszę państwa do gazu”
- Gustaw Herling-Gruziński – „Inny świat”
- Hanna Krall – „Zdążyć przed panem Bogiem”
- Zofia Nałkowska – „Medaliony”
- Stanisław Barańczak – „Widokówki z tego świata”
- Miron Białoszewski – „Podłogo, błogosław!”
- Zbigniew Herbert – „Przesłanie pana Cogito”
- Albert Camus – „Dżuma”
- Jarosław Iwaszkiewicz – „Panny z Wilka”
- Tadeusz Konwicki – „Kronika wypadków miłosnych”
- Wisława Szymborska – „Nagrobek”, „Głos w sprawie pornografii”
- Czesław Miłosz – „Campo di Fiori”, „Ars poetica”
- Tadeusz Różewicz – “Kartoteka”, “Ocalony”
Dzień 6. Powtórka językowa
- Akt komunikacji wg Jacobsona.
- Funkcje językowe:
- Ekspresywna
- Impresywna
- Informatywna
- Metajęzykowa
- Poetycka
- Fatyczna
- Środki językowe: fonetyczne, leksykalne, składniowe, semantyczne.
- Środki fleksyjne.
- Środki słowotwórcze: neologizmy, zdrobnienia, zgrubienia, zestawienia, złożenia, zrosty.
- Style funkcjonalne:
- Potoczny
- Naukowy
- Publicystyczny
- Popularnonaukowy
- Urzędowy
- Retoryczny
- Artystyczny
- Środki słownikowe:
- Kolokwializmy
- Dialektyzmy
- Archaizmy
- Ekspresywizmy
- Eufemizmy
- Synonimy, antonimy i homonimy
- Zapożyczenia
- Związki frazeologiczne
- Środki składniowe:
- Elipsa
- Inwersja
- Wyliczenia
- Paralelizm
- Pytania retoryczne
- Apostrofy
- Inwokacje
- Antytezy
- Środki znaczeniowe:
- Epitety
- Porównania
- Peryfrazy
- Synestezje
- Symbole i alegorie
- Personifikacje
- Oksymorony
- Paradoksy
- Ironie
Dzień 7. Powtórzenie terminologii literackiej.
- Budowa dzieła literackiego: postać mówiąca, świat przedstawiony, kompozycja, budowa językowo-stylistyczna.
- Postać mówiąca: narrator, podmiot liryczny, porte-parole autora.
- Elementy świata przedstawionego: czas i miejsce, przedmioty, postaci, sytuacje, wydarzenia, uczucia, refleksje, motywy, toposy.
- Kompozycja: otwarta, zamknięta, zwięzła.
- Akcja: zawiązanie, rozwinięcie, punkt kulminacyjny, rozwiązanie.
- Akcja: jednowątkowa, wielowątkowa, epizodyczna.
- Przedstawienie wydarzeń: retrospekcja, antycypacja, symultanizm.
- Typy liryki: bezpośrednia, pośrednia, osobista, maski, roli, opisowa, sytuacyjna.
- Tematyka liryki: miłosna, refleksyjno-filozoficzna, funeralna, religijna, patriotyczno-obywatelska, autotematyczna.
- Wartościowanie przez kategorie estetyczne: komizm, tragizm, patos, ironia, groteska.
Dzień 8. Pisanie rozprawki
- Co to jest teza? (linkowanie dzień 8 i 9)
- Jak napisać konspekt rozprawki?
- Jak napisać rozprawkę?
- Spróbuj napisać rozprawkę na jeden z dowolnych tematów:
- Udowodnij, że każdy człowiek potrzebuje pracować. W swojej pracy odwołaj się do literatury pozytywistycznej.
- Czy człowiek może żyć bez miłości? W swojej pracy odwołaj się do znajomości lektury „Lalka”.
- Czy uważasz, że słowa Hemingwaya „Człowieka można zniszczyć, ale nie pokonać” są prawdziwe? W swojej pracy odwołaj się do literatury dotyczącej II wojny światowej.
Dzień 9. Pisanie interpretacji
- Jak napisać interpretację? (link)
- Spróbuj napisać interpretację jednego z utworów:
- Kazimierz Przerwa-Tetmajer – „Koniec wieku XIX”
- Wisława Szymborska – „Kot w pustym mieszkaniu”
- Jan Kochanowski – „Tren IX”
Dzień 10.
Przejrzyj wszystkie zrobione podczas ostatnich dni notatki. Spoglądając na naszą listę spróbuj przypomnieć sobie informacje, które posiadasz na temat każdego z podpunktów. Czasem to będzie jedno zdanie, innym razem kilka. Zaufaj sobie. Przez ostatnie dni wykonałeś kawał dobrej roboty!
Podpowiedzi:
- Na czerwono zaznaczono wszystkie lektury z gwiazdką przerabiane w gimnazjum lub szkole średniej.
- „Najważniejsze informacje o epoce” oznaczają najważniejsze wydarzenia historyczne i ich wpływ na ludzkie życie, obyczajowość epoki, najważniejsze cechy jej literatury i najważniejszych filozofów.
Oceń post